niedziela, 12 kwietnia 2015

Babciny królik i duszona marchewka

Dziś przedstawiam przepis na królika wg mojej ukochanej Babci :) Przepis przekazany z ust do ust, podawany miarami "trochę", "na oko", "mniej więcej". Niektóre rzeczy pozmieniałam, część dodałam od siebie. Dodałam odrobinę wina, a marchewkę podałam osobno - babcia dusiła królika z pokrojoną już marchewką i podawała go dodatkowo z buraczkami. Wg mnie wyszedł idealnie, mam nadzieję, że Babci by smakowało ;) Zapraszam do gotowania!


Babciny królik dla 3-4 osób (lub 2 baardzo głodnych):

1 tuszka królika o wadze ok. 1,2 kg
4 ząbki czosnku, pokrojone w plasterki
1 płaska łyżka słodkiej papryki
sok z 1/2 cytryny
1 marchewka
1 pietruszka
kawałek selera
kawałek pora
1/2 cebuli
50 ml białego wina (opcjonalnie)
1 łyżka przyprawy do zup w płynie
2 łyżeczki koncentratu
2 płaskie łyżeczki mąki do zagęszczenia
2 łyżki śmietany 30% (użyłam jogurtu)
4 gałązki koperku
1 łyżka oleju
sól, pieprz

CZAS PRZYGOTOWANIA: 120 MIN + marynowanie
POZIOM TRUDNOŚCI: ŚREDNI

1. Królika myjemy, osuszamy i kroimy na części - otrzymamy 2 duże nóżki, 2 małe, 2 polędwiczki i żeberka - te ostatnie są niepotrzebne do tego dania, możemy ich użyć do przygotowania np. zupy. Tak przygotowane mięso polewamy sokiem z cytryny, nacieramy solą, pieprzem i słodką papryką (ja dodałam jeszcze szczyptę chilli). Obkładamy plasterkami czosnku, przykrywamy folią aluminiową i wstawiamy do lodówki na kilka godzin, a najlepiej na całą noc.

2. W garnku z grubym dnem rozgrzewamy łyżkę oleju. Królika smażymy z obu stron na złoty kolor. Wlewamy wino i odparowujemy. Dodajemy obraną marchewkę, pietruszkę, seler, pora i cebulę. Podlewamy wodą do wysokości mięsa. Doprowadzamy do wrzenia, zmniejszamy ogień i dusimy pod przykryciem do miękkości, czyli około 90 minut.

3. Mięso wyjmujemy z garnka na talerz, sos przecedzamy (warzywa z duszenia wyrzucamy, już nie będą nam potrzebne) i z powrotem wlewamy do garnka. W szklance dokładnie mieszamy 2 łyżeczki mąki, koncentrat pomidorowy i odrobinkę zimnej wody. Przelewamy do sosu, zwiększamy ogień i mieszamy tak długo, aż sos zgęstnieje. Dodajemy przyprawę do zup, doprawiamy solą i pieprzem, zabielamy śmietaną i dodajemy posiekany koperek. Mięso wkładamy do sosu, przykrywamy i gotujemy jeszcze kilka minut, aż mięso będzie ciepłe. Podajemy z puree ziemniaczanym i duszoną marchewką (przepis poniżej). Smacznego! :)


Duszona marchewka na 3-4 osób:

250 obranej i pokrojonej w kostkę marchewki
3 czubate łyżeczki cukru
1 łyżka masła
szczypta soli
1 łyżeczka octu winnego
1/2 łyżeczki mąki + 1 łyżka wody

CZAS PRZYGOTOWANIA: 40 MIN
POZIOM TRUDNOŚCI: ŁATWY

Przygotowanie: Marchewkę umieszczamy w garnku z masłem, posypujemy solą i cukrem, wlewamy 3/4 szklanki wody. Dusimy pod przykryciem do miękkości, czyli około 40 minut. Pod koniec gotowania dodajemy łyżeczkę octu winnego i mąkę wymieszaną z 1 łyżką wody. Mieszamy tak długo, aż marchewka zgęstnieje. Podajemy na ciepło. Smacznego! :)



2 komentarze:

Będzie mi niezmiernie miło, jeśli pozostawisz komentarz. Podziel się swoją opinią, uwagą, radą, lub po prostu pozostaw po sobie ślad :) Jeżeli przygotowałeś potrawę z tego przepisu, prześlij mi zdjęcie na adres dagooshya@gmail.com, a ja je udostępnię :) Dagmara Osowska

To też może Cię zainteresować: